Paradijskerk, Nieuwe Binnenweg 1944

De enige trolleybus in Rotterdam tijdens een testrit, 1 mei 1944. Op de achtergrond de Paradijskerk aan de Nieuwe Binnenweg.paradijskerk1944

Deels als gevolg van het steeds nijpender tekort aan vloeibare brandstof voor de autobussen werd door de tijdens de bezetting aangestelde R.E.T.-directie, opdracht gegeven, een aantal van de vooroorlogse Kromhout-bussen te voorzien van electromotoren, met de bedoeling, een trolleybuslijn in bedrijf te stellen. In eerste instantie zou het traject Charlois – Maastunnel – Rochussenstraat in aanmerking komen voor trolleybediening. In de jaren 1943 en 1944 werden bovenleidingpalen geplaatst, draden gespannen en werd proefgereden met de eerste gereedgekomen wagens. Tot indienststelling is het echter niet gekomen. Ernstige beperking en tenslotte stopzetting van de stroomvoorziening verhinderde de exploitatie. Na de bevrijding werd besloten, niet tot trolleybus-exploitatie over te gaan, waarna de bovenleiding werd gesloopt.

In 1647 stichtte kapelaan Bernardus Hoogewerff een nieuwe kerkplek in Rotterdam, omdat de schuilkerk aan de Oppert (HH. Laurentius en Maria Magdalena of Oppertse kerk) te klein was geworden. Hij deed dit in zijn geboortehuis genaamd Het Paradijs, gelegen in de oude binnenstad tussen de Slijkvaart (later Lange Torenstraat) en de Delftsevaart, niet ver van de St. Laurenskerk. De kerk werd gewijd aan Petrus en Paulus, en stond in het begin ten dienste van de klopjes, maar werd later in 1649 door Philippus Rovenius erkend als een zelfstandige gemeente.

In 1718 werd aan de Lange Torenstraat op de plaats van een te klein geworden kapel een nieuwe schuilkerk gebouwd die een jaar later gereed kwam. Bij het Utrechts schisma van 1723 koos de parochie de kant van het Utrechtse kapittel, waardoor zij ging behoren tot de Oud-Bisschoppelijke Clerezie (later Oud-Katholieke Kerk van Nederland).

Pas toen het gebouw in 1901 een nieuwe voorgevel kreeg was het van buitenaf als kerk herkenbaar. Zes jaar later werden er echter verzakkingen en vermolming van het hout van de galerijen geconstateerd waarna de kerk wegens bouwvalligheid niet meer gebruikt kon worden. Men besloot naar ontwerp van architect P.A. Weeldenburg aan de Nieuwe Binnenweg een nieuw kerkgebouw te doen verrijzen. In 1908 werd met de bouw begonnen en in op 30 juni 1910 werd de nieuwe kerk geconsacreerd door Mgr. N.B.P. Spit, bisschop van Deventer en pastoor van de Paradijskerk.

De foto komt uit het archief van het ANP. De informatie komt van http://www.rotterdam010.nl/512-Openbaarvervoer/trolley.htm en van Wikipedia.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s