Lijnbaanflats 1963

Kijkje richting het stadhuis met rechts onder andere één van de Lijnbaanflats, 16 december 1963.lijnbaanflats 1963

De Lijnbaanflats in het centrum van Rotterdam bestaan uit tien flats en vormen één stedenbouwkundig geheel met de winkels van de Lijnbaan. Van het Lijnbaan-ensemble zijn acht flats en het noordelijk deel van de Lijnbaan sinds 2010 een rijksmonument en behoren tot de internationaal erkende wederopbouwmonumenten.

De Lijnbaanflats zijn gebouwd rond de Kareldoormanstraat, de Kruiskade, Aert van Nesstraat, van Ghentstraat, van Oldenbarneveltstraat en de groene Lijnbaanhoven Joost Banckertsplaats en Jan Evertsenplaats. De Lijnbaanflats zijn ontworpen door de architecten Arie krijgsman, Herman Bakker en Hugh Maaskant, die ook als supervisor aantrad om de architectonische eenheid te waarborgen.

De Lijnbaanflats bestaan tien bouwblokken. Acht flats konden in 1955 worden gebouwd. Voor de bouw van de overige twee flats moest worden gewacht op de sloop van het Coolsingelziekenhuis. In het oorspronkelijk plan werden negen flats gegroepeerd rond drie groene hoven en één losstaande flat (CityHouse) aan de Kruiskade. De twee noordelijke hoven zijn volgens het oorspronkelijke Lijnbaanconcept uitgevoerd. Het derde hof is tijdens de bouw van de laatste twee flats rond 1970 ingevuld met een parkeergarage.

Het stedenbouwkundigplan voor de Lijnbaan en de Lijnbaanflats is van architectenbureau Van den Broek & Bakema. In het plan werden woningen en kantoorruimtes niet boven de winkels geplaats zoals in de traditionele Nederlandse winkelstraten maar in aparte gebouwen erachter. In 1950 verscheen het plan voor de Lijnbaanflats in uiteindelijke vorm met rond elk van de drie hoven een stempel bestaande uit drie bouwblokken van verschillende hoogte: haaks op de Lijnbaanwinkels de hoogste flats (13 lagen), evenwijdig eraan middelhoge schijven (negen lagen) en langs de Karel Doormanstraat stroken met onder winkels en erboven twee verdiepingen wonen.

Het Stadhuis van Rotterdam aan de Coolsingel 40 werd in 1914 – 1920 gebouwd naar het ontwerp van architect Prof. Henri Evers. Het Rijksmonument overleefde het bombardement van mei 1940.

Door de snelle groei van Rotterdam aan het eind van de 19e eeuw had het ambtenaren apparaat in Rotterdam meer ruimte nodig. Burgemeester A.R. Zimmerman wilde een nieuw stadhuis aan een statige boulevard voor een groot stedelijke uitstraling. Er was ook voorzien op een nieuw Postkantoor en een nieuwe Beurs aan deze boulevard. Met de bouw van het Stadhuis in 1914 – 1920 werd ook gelijk de binnenstad van Rotterdam gesaneerd. Voor de bouw van de boulevard moest de Coolvest worden gedempt wat de Coolsingel werd. Tevens werd de oude volkswijk rond de Zandstraatbuurt met zijn kroegen en morsige bordelen (geboorte grond van Louis Davids) met de grond gelijk gemaakt. (meer in geschiedenis Coolsingel) Het Stadhuis is gebouwd na een besloten prijsvraag (1913) in opdracht van de gemeente Rotterdam. Prof. ir. H. Evers won de omstreden prijsvraag waarvoor o.a. ook de architecten K.P.C. Bazel, Willem Kromhout, Michiel Brinkman en W.F. Overeynder voor werden uitgenodigd.

Het Stadhuis is gebouwd in neo-Renaissance stijl met neo-Romaanse en neo-Byzantijnse invloeden. Het monument is symetrisch van opzet met centraal de hoofdentree. De Raadzaal en burgerzaal, voorzien van het balkon aan de Coolsingel, liggen op de eerste etage aan weerszijde van de centrale hal. Het gebouw bestaat uit vier vleugels van vier bouwlagen rond een openbaar binnenhof. Het binnenhof is voorzien van een tuinaanleg en te bereiken via twee inrijpoorten in de zijgevels van het gebouw. In totaal beslaat het stadhuis een oppervlakte van 86 bij 106 meter. De 71 meter hoge toren boven de centrale hal domineert het gehele gebouw. De gevels zijn van zandsteen en de trapgevel boven entree verwijst naar de Hollandse 17e eeuw.

Voor het Stadhuis staan twee beelden. Aan de rechterkant een standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt (1547-1619) gemaakt door Ch. van Wijk en prof. Odé. Van Oldenbarneveld was behalve advocaat aan het Hof van Holland ook pensionaris van Rotterdam. In deze functie heeft hij de positie van Rotterdam nationaal sterk kunnen verbeteren. Aan de linkerkant een beeld van Hugo de Groot. Als eerbetoon aan de architect werd in 1923 een bronzen borstbeeld van prof. Henri Evers – door J. Keller – opgesteld in de centrale hal.

De foto komt uit het archief van het ANP. De informatie komt van nieuws.top010.nl http://www.nieuws.top010.nl/lijnbaanflats-rotterdam en http://www.nieuws.top010.nl/stadhuis-van-rotterdam

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s