De Lijnbaan 1963

De Lijnbaan is een verkeersvrije winkelstraat in het centrum van Rotterdam, en is genoemd naar de touwslagerij die hier was gelegen tussen 1667 en 1845. De moderne winkelstraat heeft grote nationale bekendheid. Het is een lange open passage alleen voor voetgangers met aan twee zijden winkels. De Lijnbaan was de eerste winkelpromenade in Nederland, en de eerste autovrije winkelpromenade van de wereld.lijnbaan1963

In 1949 werd begonnen met de aanleg ervan. Een speciale voetgangerszone midden in de stad was een noviteit en trok veel internationale aandacht ten tijde van de opening in oktober 1953. Het ontwerp kwam van het architectenbureau van den Broek en Bakema. Alleen de naam van de straat verwijst nog naar de oude lijnbaan, die voor het Bombardement op Rotterdam meer naar het westen lag. Vanaf 1962 is deze doorgetrokken naar de warenhuizen aan het Binnenwegplein, dit was mogelijk door de sloop van de laatste barakken van het voormalige Coolsingelziekenhuis

Er zijn veel winkels te vinden van grote en bekende merken, maar ook van kleine ondernemers met eigen specialismen. Metrohaltes en een aantal grote parkeergarages in de buurt versterken de aantrekkingskracht tot ver over de stadsgrenzen heen, vooral in het weekend. Iedere zondagmiddag zijn de winkels geopend. Op vrijdagavond is het koopavond.

In het zuiden komt de Lijnbaan uit op het Binnenwegplein, aan de noordkant op het Weena nabij het station Rotterdam Centraal. Het sluit aan op de Beurstraverse (de Koopgoot), het Stadhuisplein en via de dwarsgelegen Korte Lijnbaan met het het Schouwburgplein.

De Lijnbaan is één van de architectuuriconen van de wederopbouw. De winkels van de Lijnbaan zijn opgenomen op de lijst van rijksmonumenten.

Op 23 augustus 1666 werd door Jean Hennequin, koopman te Rotterdam, aan de Vroedschap het verzoek gericht om voor de bouw van een overdekte lijnbaan (touwslagerij), waar ’s zomers en ’s winters gewerkt zou kunnen worden, een stuk land van het Gasthuis te mogen overnemen. Door het Gasthuis werd op 14 maart 1667 voor dit doel afgestaan een stuk land achter de molen ‘de Witte Leeuw’ en lopende van de Coolscheweg of Binnenweg tot de Kruiskade. Het meest westelijke gedeelte daarvan maakte de koper tot een lijnbaan. In 1845 is het laatste gedeelte van die lijnbaan verkocht; het daarbij behorende garenpakhuis werd ingericht als woonruimte. Reeds in 1671 werd op deze plaats een laan aangelegd, die bekend stond als Lijnbaanslaan. later werd deze laan omgedoopt tot Lijnbaanstraat. De huidige Lijnbaan ligt even ten westen van deze Lijnbaanstraat; laatstgenoemde straat kreeg bij besluit van B&W 26 juni 1951 de naam Hennekijnstraat. De Korte Lijnbaan heette van 1951 tot 1952 Crispijnlaan.

De foto komt uit het archief van het ANP. De informatie komt van Wikipedia en uit het Stadsarchief Rotterdam.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s